MOTORENGAMMA

-TECHNOLOGISCH VERNUFT
TECHNOLOGISCH VERNUFT+

Het technologische vernuft van Renault binnen ieders bereik

Nieuwe Renault Clio pakt uit met vernieuwende motoren die wonderwel rijplezier weten te combineren met brandstofbesparing, een verminderde CO2-uitstoot en een lagere gebruikskost. Nieuwe Renault Clio heeft twee nieuwe motortypes: de benzine Energy TCe 90 en de diesel Energy dCi 90.
Als resultaat van de expertise van Renault als motorspecialist en van meer dan 30 jaar ervaring in de Formule 1 met 10 Wereldtitels, combineren deze moderne en perfect geoptimaliseerde motorblokken nieuwe technologieën, waarvan sommige rechtstreeks uit de autosport komen.
- Door downsizing behouden de motoren hetzelfde vermogen ondanks een kleinere cilinderinhoud.
- Het thermo-management is erop gericht de temperatuur van de motor sneller te doen stijgen, wat resulteert in een hoger energetisch rendement.
- De Stop & Start helpt bij stilstand brandstof te besparen, met een zo goed als onmiddellijke herstart; vlot en zonder trillingen.
- Bij het verminderen van de snelheid zal met het energierecuperatiesysteem ESM (Energy Smart Management) de alternator de batterij opladen die voeding geeft aan de verwarming, de airconditioning, de radio, de koplampen, de elektrische stuurbekrachtiging...

EDC, de automatische versnellingsbak van Renault met dubbele koppeling, zal beschikbaar zijn op de dCi 90- en de TCe 120-motoren in 2013. Deze transmissie, die nu al beschikbaar is op de Nieuwe Renault Clio, is een echte mijlpaal: een tegelijk comfortabele, vinnige en zuinige versnellingsbak, met een brandstofverbruik en een CO2-uitstoot die vergelijkbaar zijn met die van een manuele versnellingsbak.

Meer info over de Renault F1-technologie ten dienste van iedereen? Klik hier.

  

-ENERGY TCe 90
ENERGY TCe 90+

Zuinig, behalve met rijplezier

De Energy TCe 90-motor van Nieuwe Renault Clio maakt de buitengewone technologie die Renault in de Formule 1 toepast, bereikbaar voor iedereen. Zo gaan rijplezier en zuinigheid hand in hand.
De turbo met zeer lage inertie laat uitstekende hernemingen toe op laag toerental. Het koppel van 135 Nm, dat vlotte hernemingen en pittige acceleraties mogelijk maakt, is beschikbaar over een breed toerentalgebied: 80% van het koppel tussen 1.650 en 5.200 tr/min. Zo hoeft u niet voortdurend van versnelling te veranderen, wat het rijden vlotter en aangenamer maakt!
De zuinigheid van de Energy TCe 90-motor is opmerkelijk: hij verbruikt maar 4,3 liter per 100 km in de TCe 90e-versie. De CO2-uitstoot wordt hier beperkt tot 99 g/km.
De snelle, doeltreffende, stille en betrouwbare Stop & Start zet de motor in waakstand van zodra de wagen stilstaat. Deze technologie, gekoppeld aan een energierecuperatiestysteem bij het remmen en het verminderen van de snelheid, vermindert in hoge mate het verbruik, de CO2-uitstoot, de vervuiling en zelfs de mogelijke geluidshinder.
Tot slot vergt deze wagen minder onderhoud dankzij een distributieriem die levenslang meegaat en geen onderhoud vergt, en met een onderhoudsinterval van twee jaar of 30.000 km.
Verbruik en uitstoot gehomologeerd volgens geldende reglementering.

Meer info over de Renault F1-technologie ten dienste van iedereen? Klik hier.

De snelle, doeltreffende, stille en betrouwbare Stop & Start zet de motor in waakstand van zodra de wagen stilstaat. Deze technologie, gekoppeld aan een energierecuperatiestysteem bij het remmen en het verminderen van de snelheid, vermindert in hoge mate het verbruik, de CO2-uitstoot, de vervuiling en zelfs de mogelijke geluidshinder.
Tot slot vergt deze wagen minder onderhoud dankzij een distributieriem die levenslang meegaat en geen onderhoud vergt, en met een onderhoudsinterval van twee jaar of 30.000 km.
Verbruik en uitstoot gehomologeerd volgens geldende reglementering.

-BOITE EDC
BOITE EDC+

Comfortabel, zuinig, vinnig

De EDC versnellingsbak van Renault (Efficiant Dual Clutch) zal in de loop van het jaar 2013 beschikbaar zijn op de TCe 120 benzinemotor en de dCi 90 dieselmotor, het paradepaardje van het Nieuwe Renault Clio-gamma. EDC is een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen en dubbele koppeling. Goed voor meer comfort, extra rijplezier en minder belasting voor het milieu.
De EDC versnellingsbak reageert onmiddellijk op de handelingen van de bestuurder, met snellere en vlottere automatische schakelingen. Het systeem maakt op elk moment gebruik van de beste verhouding tussen het wegprofiel en de rijmodus (economisch, standaard of dynamisch). Het reactievermogen en de soepelheid zijn volledig evenwaardig met een manuele versnellingsbak. En als de bestuurder zelf wil ingrijpen, kan hij het op elk moment van de automaat overnemen, met de impuls-modus.

De EDC-versnellingsbak is even zuinig als een mechanische versnellingsbak, dankzij:
- een dubbele koppeling voor sneller en soepeler schakelen
- elektrische componenten die energie besparen
- een CO2-uitstoot en een verbruik zoals bij een manuele versnellingsbak.
Deze automatische versnellingsbak met bewezen betrouwbaarheid garandeert betere prestaties op het vlak van comfort en efficiëntie dan voor een automatische versnellingsbak gebruikelijk is.

Meer info over de Renault F1-technologie ten dienste van iedereen? Klik hier.

De EDC-versnellingsbak is even zuinig als een mechanische versnellingsbak, dankzij:
- een dubbele koppeling voor sneller en soepeler schakelen
- elektrische componenten die energie besparen
- een CO2-uitstoot en een verbruik zoals bij een manuele versnellingsbak.
Deze automatische versnellingsbak met bewezen betrouwbaarheid garandeert betere prestaties op het vlak van comfort en efficiëntie dan voor een automatische versnellingsbak gebruikelijk is

-ENERGY dCi 90
ENERGY dCi 90+

Recordprestaties

Op basis van zijn bestseller de 1.5dCi waarvan er in 2011 meer dan een miljoen exemplaren werden gebouwd, heeft Renault een nieuwe motor gebouwd: de Energy dCi 90. Hij is nog krachtiger en nog zuiniger, zowel bij aankoop als bij gebruik. De technische innovaties van deze motor, die een echte metamorfose onderging, maken dezelfde prestaties mogelijk met een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.
Om dergelijke prestaties te kunnen bereiken, combineert de Energy dCi 90 een aantal technologieën, zoals de Stop & Start, het recupereren van energie bij het remmen, de lage-druk-EGR (Exhaust-Gas Recirculation) en het thermo-management. Al deze technologieën zijn gericht op de verbetering van het energetisch rendement van de motor, voor een hogere doeltreffendheid, meer rijplezier en minder verbruik.
De Energy dCi 90 biedt een koppel van 220 Nm, wat het rijden nog aangenamer maakt: doeltreffende hernemingen in alle omstandigheden. Het verbruik is gezakt tot 3,2 l/100 km en de CO2-uitstoot tot minimaal 83 g/km, een echt record in deze categorie!
Verbruik en uitstoot gehomologeerd volgens geldende reglementering.

Meer info over de Renault F1-technologie ten dienste van iedereen? Klik hier.

De Energy dCi 90 biedt een koppel van 220 Nm, wat het rijden nog aangenamer maakt: doeltreffende hernemingen in alle omstandigheden. Het verbruik is gezakt tot 3,2 l/100 km en de CO2-uitstoot tot minimaal 83 g/km, een echt record in deze categorie!
Verbruik en uitstoot gehomologeerd volgens geldende reglementering.