De Renault groep

Hier vindt u de belangrijkste vragen die u zich misschien over het beleid van de Renault-groep stelt, en hun antwoorden.

 

Waarom sloot Renault een samenwerkingsakkoord met Nissan en wat zijn de gevolgen voor de toekomst van de Renault-groep? 

 

Reeds voor de samenwerking met Nissan gaf Renault er zich rekenschap van dat haar strategie van rendabele groei enkel succesvol kon zijn als het zich internationaal zou ontwikkelen. Renault versterkte zijn oude posities, onder meer in Turkije en Argentinië, en startte de voorbije jaren een offensief op nieuwe markten met een hoog groeipotentieel, zoals Brazilië, Oost-Europa, Rusland. De alliantie met Nissan versnelde deze strategie omdat een beroep kon worden gedaan op de geografische complementariteit van de nieuwe groep. Nissan ondersteunt de terugkeer van Renault in Mexico en zijn ontwikkeling in Japan of in het gebied Azië-Stille Oceaan. Van zijn kant helpt Renault Nissan zijn positie te versterken in Europa en de Mercosur.

 

 

Wat zijn de voorwaarden van de samenwerking tussen Renault en Dacia?

 

Op 29 september 1999 verwierf Renault 51% van het kapitaal van de Roemeense autoconstructeur Dacia voor een bedrag van 50 miljoen dollar. Eind juni 2000 werd die participatie opgevoerd tot meer dan 73%. De twee constructeurs hadden in de jaren 60-70 al nauwe banden met elkaar: Dacia produceerde immers onder licentie de Renault 12. Renault zal over een periode van vijf jaar bijna 220 miljoen dollar in Dacia investeren om de fabriek van de onderneming op het vereiste technische en productiviteitsniveau te brengen. Doel: voor 5000 euro een modern voertuig aanbieden dat de Renault-groep in staat stelt marktaandelen te veroveren in de opkomende landen.

 

Wat zijn de voorwaarden van de samenwerking tussen Renault en Samsung?

 

In mei 2000 begaf Renault zich als eerste westerse constructeur op de op één na grootste markt in Azië, Zuid-Korea, met de overname van Samsung Motors, dat tot dan een dochteronderneming was van het Samsung-concern. Renault zal 70,1% van de aandelen bezitten van de joint venture die daartoe werd opgericht tussen Renault, de Samsung-groep (19,9%) en de schuldeisers van Samsung Motors (10%). Deze overname berust op technische banden tussen Samsung en Nissan. De nieuwe vennootschap zal de productie voortzetten van het huidige voertuig, de SM5, die is afgeleid van een Nissan-model, maar moet geleidelijk een gamma van voertuigen ontwikkelen die afkomstig zijn van Renault of Nissan én aangepast zijn aan de Koreaanse markt. Doel: een nieuwe start voor de fabriek van Pusan en het verkoopnet. Renault hoopt in een eerste fase 150.000 tot 200.000 voertuigen te verkopen tegen 2005, eerst in Korea en later voor de export

 

Waarom heeft Renault meer dan één website (.com en .be)?

De site renault.com is de corporate (institutionele) site van de Renault-groep. Afgezien van zijn corporate karakter kan hij alle bezoekers doorverwijzen naar sites die zo dicht mogelijk aanleunen bij hun verwachtingen. De site renault.be daarentegen heeft een uitsluitend nationaal karakter.

 

Voor andere vragen over het beleid van de Renault-groep, klik hier.